شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

دکتر احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری در حالی قصد دارد چهارشنبه این هفته لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ببرد

که به گفته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به‌علت آنکه دولت به سؤالات مجلس درباره طرح تحول اقتصادی پاسخ نداده، مجلس هنوز درباره طرح تحول اقتصادی به نتیجه قطعی نرسیده است.

دولت پیش از این قصد داشت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین بخش طرح تحول اقتصادی ابتدای مهرماه به مجلس ببرد، اما تاکید کمیسیون ویژه مجلس بر اشکالات لایحه موجب شد دولت مجددا اصلاحاتی در این لایحه ایجاد کند و قرار است این هفته این لایحه توسط محمود احمدی‌نژاد به مجلس تقدیم شود.

مسئولان دولت از ابتدای امسال وعده اجرای طرح تحول اقتصادی در نیمه دوم سال را می‌دادند اما تاکید مجلس بر لزوم بررسی‌های کارشناسی بیشتر درباره این طرح، موجب آن شد که هم‌اکنون در ماه پایانی پاییز، مجلس همچنان منتظر دریافت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها باشد.

در این میان، رئیس مجلس چندین بار نسبت به لزوم خودداری از شتابزدگی در اجرای طرح تحول اقتصادی تاکید کرده است.

لاریجانی دیروز نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی تاکنون 2 گزارش به مجلس داده، اظهار داشت: البته هنوز مجلس درخصوص این طرح به یک تصمیم قطعی نرسیده و گزارش‌های کمیسیون حکایت از سؤال‌های بی‌پاسخ دارد.  

وی با اشاره به اینکه در بخش هدفمند کردن یارانه‌ها ابهاماتی وجود دارد و مهم‌ترین ابهام در مورد تاثیر آن در هزینه‌های مردم است، افزود: این در واقع حرکت در تاریکی است و باید ابتدا شفاف و مشخص شود و بعد مکانیسم‌های عملی آن را تعیین کرد. 

رئیس مجلس ضمن تاکید بر اثرگذار بودن کاهش قیمت نفت بر طرح تحول اقتصادی، خاطرنشان کرد: معتقدم باید طرح تحول اقتصادی با واقع‌بینی و حوصله مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که شتابزدگی روی زندگی مردم اثرات منفی می‌گذارد.

البته بودجه سال آینده هم باید با دقت تنظیم شود چون منابع تغییر کرده باید طوری باشد که کشور بی‌جهت مشکل پیدا نکند و به تورم هم دامن زده نشود.

گزارش عملکرد برنامه چهارم به مجلس ارائه می‌شود؟

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس رئیس‌جمهور، احمدی‌نژاد روز چهارشنبه این هفته علاوه بر تقدیم لایحه طرح تحول اقتصادی، گزارشی از عملکرد برنامه چهارم توسعه را نیز به مجلس ارائه خواهد کرد.

به گزارش مهر، محمدرضا رحیمی اظهار داشت: قبل از طرح فوریت لایحه طرح تحول اقتصادی، رئیس‌جمهور به‌مدت یک ساعت در قالب ارائه گزارش برنامه چهارم توسعه در مورد مسائل اقتصادی و روند اجرای برنامه چهارم با نمایندگان سخن خواهد گفت.

طبق قانون، رئیس‌جمهور باید آذرماه هر سال گزارشی از روند اجرای برنامه‌های توسعه‌ای 5‌ساله کشور به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

احمدی‌نژاد گزارش عملکرد سال84 را با چند ماه تاخیر در سال 85 به مجلس ارائه کرد. سال گذشته به هنگام تقدیم لایحه بودجه سال87، احمدی‌نژاد اعلام کرد که گزارش عملکرد سال 85 آماده است.

ولی این گزارش تاکنون به‌طور رسمی به مجلس ارائه نشده، بلکه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، تابستان امسال آن را در قالب کتاب منتشر ساخت.

طبق قانون، در ماه جاری دولت باید گزارش عملکرد برنامه چهارم در سال 86 را به مجلس ارائه کند و باید منتظر ماند و دید روز چهارشنبه، احمدی‌نژاد چنین گزارشی را به مجلس می‌دهد یا خیر؟

کد خبر 69610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز